En nyhet från Åtta.45 Tryckeri
Tidskriften gör comeback!
Print – en taktil och relevant kanal för kommunikation
Idag är våra dagar fulla av digital kommunikation som med alla medel slåss om vår uppmärksamhet. Pandemin har dessutom bidragit med att vi lägger allt mer tid på digitala aktiviteter. Många känner att det emellanåt kan vara skönt med en ”digital detox”. Att låta telefonen vila. Detta har skapat en renässans för pappersmagasinet.
Gör tömningen av din brevlåda till en positiv upplevelse. Här kommer ett tips: starta några prenumerationer av magasin i olika ämnen som du är intresserad av. De dagar som tidningarna ligger i brevlådan kommer att skapa en skön känsla av förväntan och inspiration.
Efter en arbetsdag vill många slappna av. Att bläddra en stund i lugn och ro. Att få ta del av innehållet utan ständiga reklamavbrott, popupfönster, spårning och analyser av vårt beteende. Internet var en gång en plats som vi besökte för att fly undan en stund. Idag vill många istället fly undan ifrån internet. Många sektorer styr nu tillbaka till en väl beprövad kanal för marknadsföring – via print.
Att bläddra och läsa i ett tryckt magasin är en avkopplande aktivitet. Du använder fler sinnen av tidskriftens närvaro i rummet; syn, hörsel, känsel, lukt, och får därför en mer känslomässig upplevelse. Det mjuka värdet är viktigt. Faktum är att information och innehåll från trycksaker stannar kvar längre hos mottagaren.
Speciellt för barn. Enligt Skolverket ger tryckta texter en bättre läsförståelse. Studier från Tyskland, USA och Nederländerna visar att personer som läser på skärm ofta förkortar lästiden, jämfört med om de läst text som är tryckt på papper. Elever som läste i pappersformat kunde återge fler huvudpoänger, dvs att de minns flera delar av texten, kunde koppla ihop dem och därmed få en djupare läsförståelse. En slutsats från studierna blev att man tjänar på att sänka läshastigheten när en text behöver förstås på ett djupare plan.
Sammantaget, med en utbredd reklamtrötthet i rörliga medier, så konstaterar vi att trycksaker är tillbaka som en tungviktare i mixen av marknadsföring. Print är helt enkelt fortfarande en relevant kanal för kommunikation.
Mer om vårt erbjudande gällande tidskrifter hittar ni här!