En nyhet från Åtta.45 Tryckeri
Kreativa trycksaker väcker uppmärksamhet och bygger varumärke
Innovativa tryck som skapar uppmärksamhet med hjälp av våra sinnen
Idag gäller en enkel men kraftfull sanning: Budskap sticker ut genom att vara på tryck. Det menar Martin Lindström på Printpower som berättar om att man kan dra stora fördelar genom att utnyttja kraften i multisensoriska upplevelser.
Papper har tre otroliga fördelar: den första är stimuleringen av det du håller i och känner. Den andra är att det är ett lugnande medium, du behöver inte stressa innan allt försvinner, uppdateras eller bläddras bort, trycksaken finns där i din hand och du bestämmer när du vill ta del av innehållet.
Den tredje fördelen är att i en digital värld sticker print ut som något unikt och annorlunda. Ditt budskap syns och uppmärksammas. Det tryckta mediet ger kreativa möjligheter som andra medier inte kan matcha.
Gilette använde olika textur i pappret för att visa hur skäggstubb känns mot silkeslen babyhud. Ikea skapade en annons med samma funktion som ett graviditetstest – kissa på pappret, om du är gravid så får du ett rabatterat pris på en barnsäng. Fanta tryckte på ätbart rispapper som smakade apelsin.
Print Power släppte nyligen en manual med inspiration för den grafiska branschen. Här presenteras fler exempel från välkända företag som lyckats fånga konsumenternas intresse med hjälp av trycksaker.
Mer info från Martin Lindström i denna video.