BEVARA DIN HISTORIA
GENOM ATT BERÄTTA DEN

Publicerad

Åtta.45 Tryckeri Centrum för Näringslivshistoria

Inom marknadsföring finns det inget som slår en riktigt bra berättelse, så varför gå över ån efter vatten om ditt företag har ett spännande förflutet? Centrum för näringslivshistoria hjälper företag att få koll på sin historia.

Centrum för Näringslivshistoria har sedan 1974 tagit hand om svenska företags historier genom att samla in deras historiska material och upprätta arkiv. Arkiven fylls av dokument, protokoll, bilder, reklamkampanjer, projektplaner, intranät, ljudupptagningar, personaltidningar – allt som visar på vad ett företag har gjort och varför det gjorde det. Ett sådant arkiv hjälper företag att kunna gå tillbaka och se till exempel hur de hanterade en omstrukturering eller tidigare förändringar i branschen. Det kan de dra nytta av om de ställs inför liknande utmaningar.

Åtta.45 Tryckeri Centrum för Näringslivshistoria Anders Sjöman

– Det är viktigt att kunna sin historia. Föreslår du tuffa förändringar i ditt företag idag och kan visa på att det gått att genomföra tidigare så ökar din trovärdighet. Historien blir din bevisföring för det du lovar för framtiden, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

”Det har pratats länge om tidningsdöden och att allt berättande ska bli digitalt. Det ser vi inte alls.”

Förutom att skapa arkiv åt företagen hjälper Centrum för Näringslivshistoria även bolag att berätta sin historia genom att omsätta det historiska materialet till berättelser, så kallad history marketing. Slutresultatet kan bli en podd, en utställning eller en historisk webbsajt – allt beror på var målgruppen befinner sig när de ska ta del av berättelsen. Ofta blir en webbplats eller en fysisk publikation de centrala berättarsätten.


Åtta.45 Tryckeri Centrum för Närlingslivshistoria

När ICA firade 100 år gjorde Centrum för Näringslivshistoria både och den historiska webbplatsen ica-historien.se fylldes med nytt material och fyra stycken helt nya magasin togs fram. Magasinen tog upp både med- och motgångar i företagets historia och skickades ut en gång i kvartalet under jubileumsåret till ICA-handlare i landet. Åt Pernod Ricard, som ju köpte statliga Vin & Sprit med bland annat varumärket Absolut, har man sammanställt en bok som berättar hela historien om den statliga spritproducenten. För bokens form inspirerades man av epokens stil och kunde skapa typsnitt och designelement som påminde om tidigt svenskt 1900-tal.

Åtta.45 Tryckeri ICA

– Det har pratats länge om tidningsdöden och att allt berättande ska bli digitalt. Det ser vi inte alls. Det fysiska berättandet fortsätter, parallellt med allt annat nytt. Det är något med att hålla en fysisk trycksak i händerna som en digital produkt inte ger, säger Anders Sjöman.


Åtta.45 Tryckeri Centrum för Näringslivshistoria

Just nu står hela arkivbranschen, ”och samhället i stort”, inför en digital utmaning, menar Anders Sjöman: vi sparar inte våra digitala handlingar. I en fysisk värld blir saker och ting över, en låda med dokument, kvitton och protokoll blir kvar i ett hörn tills någon tar hand om den. Men i en digital värld rensar vi våra hårddiskar, vilket gör att vi från omkring millennieskiftet har ett digitalt svart hål, något som man på Centrum för Näringslivshistoria vill motverka:


Åtta.45 Tryckeri Centrum för Näringslivshistoria

– Vi måste spara även det vi gör digitalt i format som går att läsa i framtiden. Ett företags förflutet har otroligt mycket spännande att berätta – det vill vi inte att framtida läsare och forskare ska gå miste om, säger Anders Sjöman.



Åtta45 Tryckeri Mikael Ekenheim
Åtta.45 är Sveriges största tidskriftstryckeri!
Vad kommer tryckningen av er nästa tidning att kosta?

Om du är intresserad så ger jag dig gärna en offert!
Kontakta mig, Mikael Ekenheim på 08-553 348 26 eller mikael.ekenheim@atta45.se

Du kan också se pris direkt på FLIPPTRYCK.SE


——————————————————————————
Noter text/bild:
Text: Malin Pumplun
Collage: Arkivbilder från ICA, Findus, Systembolaget och Tetrapak.
Bild 1: Systembolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria
Bild 2: Centrum för Näringslivshistoria (tidningsdesign: Johan Sandell)
Bild 3: Kontorslandskap under 30-talet hos Åhlén & Holm.
Bild 4: Arvid Nordquists arkiv, Liljeholmens arkiv, Ericssons arkiv, samtliga hos Centrum för Näringslivshistoria.

Artikeln är något förkortad och går att läsa i sin helhet i senaste numret av vår kundtidning Åtta.45 Magasine.

Taggar: kundcase