DESIGN, FÄRG OCH BRA TRYCK
– I LURARNA.

Publicerad

NYTÄNKANDE SOM ERÖVRAT VÄRLDEN

Idén till Spotify kläcktes inte av musiker eller skivbolag. Det var heller inte kreativa taxichaufförer som kom på app-tjänsten Uber. Hotellbranschen fick en smärre chock när Airbnb började stjäla gäster från de traditionella etablissemangen. Listan kan bli lång av idéer som skakar om etablerade strukturer. Även Zound Industries har erövrat världen med nytänkande.

Liksom oss på Åtta.45 så använder sig dom av färg, design och riktigt ”bra tryck” i sina produkter. Zound Industries grundades 2008 med idén att tillverka hörlurar som inte bara erbjöd hög ljudkvalitet utan också fungerar som modeaccessoar. Företaget har sin bas i Stockholm med kontor i New York och kinesiska Shenzhen.

Zound Industries grundare Vincent Skoglund, Marcus von Euler, Erik Petersen, Niklas Bergh, Konrad Bergström, Andreas Enquist, Oscar Axhede och Kenneth Schönborg.

Av de åtta grundarna kommer ingen från musik- eller teknikbranschen utan snarare har alla en bakgrund inom ”livsstilssegmentet” och tre av dem är designers.

– Företagets nuvarande president Konrad Bergström var den som kom med konceptet, att skapa ett ”hör­lurshus”, inspirerad av produktkategorier som klockor och solglasögon, berättar Oscar Axhede.

– Han såg var nischen fanns, vad som fattades, fortsätter Oscar. När vi körde i gång var i princip alla hörlurar svarta, grå eller silverfärgade och allt styrdes av tekniken, det bästa ljudet. Tanken var att addera designperspektivet, att faktiskt tillverka lurar som man ville ha på sig, som uttryck för personligheten.

GLOBALT PERSPEKTIV OCH EN MULTIBRAND-STRATEGI
Konrad Bergström kontaktade de personer han vill ha med sig på hörlursbåten och sedan sjösattes denna utan större krusiduller. Vi arbetade redan från första dagen ur ett globalt perspektiv och en multibrand-strategi, att vi alltså skulle erbjuda flera varumärken. Början blev förstås inte alldeles enkel, grundarna finansierade till stor del utvecklingen ur egna fickor och man tog även in finansiering från människor i de personliga nätverken.

– Det blev nudlar och havregryn i tre år.

För Oscar innebar satsningen också att han nödgades flytta till Kina under en tvåårsperiod.

– Haha, ja, vi hade en del problem med att få i gång produktionen där, berättar han. ”Lös det”, sa Konrad lakoniskt. Så jag hamnade där och jobbade stenhårt för att vi skulle få fram våra lurar.

Under hösten 2009 lanserade Zound Industries sina första varumärken Urban­ears och Coloud på tolv marknader i världen. Till en början i mode- och livsstilsbutiker och sedan anslöt sig även elektronikbranschen. 2010 fick företaget generalagenturen för Marshalls produkter, varumärket som historiskt varit mest känd som tillverkare av gitarrförstärkare. Ytterligare ett år senare var det dags för Molami, hörluren som formgetts av kvinnor för andra kvinnor. Omsättningen har ökat stadigt sedan starten bortsett från 2012 då företaget drabbades av ”växtvärk”. Det året blev dock nyttigt i längden. Vi tvingades rannsaka oss själva och skapa en bättre struktur.

Drygt nio år har passerat sedan åtta ambitiösa människor bestämde sig för att skaka om världsordningen på hörlursmarknaden. Ändå säger Oscar Axhede att det känns som om de precis bara startat resan.

– Vi måste fortsätta vara nyfikna och hungriga, säger han bestämt. Och ju större vi blir desto bättre omvärldsanalys måste vi ha. Vi vill fortsätta utveckla våra varumärken.  Vi har alla trott stenhårt på konceptet sedan första dagen och vi tror lika mycket på den nu.

ZOUND INDUSTRIES VARUMÄRKEN
• Urbanears
• Coloud
• Marshall
• Molami
ÅTTA.45 TRYCKERIS UPPDRAG
Vi trycker en mängd olika produkter åt Zound Industries, såsom säljmaterial, PR-kit, årsredovisning, produktinformation, display-material, dekaler och skuren vinyl.

Har du en idé som du vill genomföra och är nyfiken på smarta kommunikativa trycksaker? Använd vårt batteri av kompetens och bolla med oss – kontakta en av våra säljare eller projektledare så kan vi guida dig vidare.


Taggar: kundcase