STÄRK VARUMÄRKET MED STORYTELLING I ÅRSREDOVISNINGEN

Publicerad

5 TIPS TILL FRAMTAGANDET AV DIN ÅRSREDOVISNING

Årsredovisningar kan bli mer än just en redovisning. Du har en utmärkt möjlighet att berätta om företaget. Varumärke, företagskultur och miljöarbete är bara några av sakerna du kan lyfta fram. Ta vara på möjligheten och använd storytelling i din årsredovisning. Här kommer en överskådlig checklista på hur du kan göra.

1. LÅT VARUMÄRKET FÅ TA PLATS
En lyckad redovisning kommunicerar ditt varumärke på ett kreativt sätt. Genom form kan du gestalta varumärket visuellt och låta årsredovisningen bli lika professionell och spännande som du vill uppfattas. Ett företag som använder årsredovisningen för att stärka varumärket är nöjesparken Liseberg. Redovisningarna är snyggt designade, enkla och inspirerande att läsa och sprängfyllda med rolig information. Leta upp en av deras nyare årsredovisningar och inspireras.

2. VAR INTE RÄDD FÖR FORM
När Tekniska Verken gav reklambyrån Markus uppdraget att formge deras årsredovisning, fick Markus kämpa lite för att få igenom sitt designförslag. Resultatet? Guldmedalj i Svenska Designpriset. Att skapa en vackert formgiven årsredovisning med unika inslag kan få uppmärksamhet i flera olika branscher och kanaler. Så var inte rädd för att ta ut svängarna.

3. LYFT FRAM UNIKA BERÄTTELSER
Även om den ekonomiska biten är standardiserad behöver inte resten av årsredovisningen vara det. Vad utmärker ditt företag? Har ni en modern och urban profil och vill spegla det i text och form? Vill ni lyfta fram några utvalda medarbetare för att uppfattas som mer än bara siffror? Ta fasta på några berättelser som sticker ut. I Lisebergs årsredovisningar visar man till exempel hur många som åkt en viss attraktion under året, vilket speglar den lekfullhet som präglar nöjesparken.

4. VAR KONSEKVENT
Dina kunder, intressenter och medarbetare ska snabbt kunna se dig i årsredovisningen. Förvalta därför din grafiska profil i årsredovisningen, men detta hindrar dig inte att uttrycka dig på ett kreativt sätt. Håll fast vid dina typsnitt och din logga, men jobba med bilder, färg och layout för att skapa något intressant som ryms inom din stil.

5. TA HJÄLP
Är man bra på design, storytelling och layout är man inte nödvändigtvis lika vass på siffror. Och tvärtom. Låt därför en extern byrå utforma din årsredovisning för att lyfta den till nya höjder. Börja med en workshop där ni och byrån diskuterar ert varumärke och hur ni vill uppfattas. En årsredovisning är mer än siffror och en verksamhetsberättelse. En snygg, välskriven och innehållsrik årsredovisning intresserar blivande kunder och blir ett strategiskt verktyg för dig i företagets verksamhet.

Vi på ÅTTA.45 Tryckeri har alltid mer tips och idéer på lager. Använd gärna oss som bollplank när det gäller framställande av årsredovisningar och andra trycksaker.


Har du frågor kring detta? Kontakta Niklas Palm på 08-564 841 55 eller niklas.palm@atta45.se så hjälper han dig!

LÄS ÄVEN:


UPPTÄCK FÖRDELARNA MED
KUNDANPASSAD E-HANDEL



IT’S SHOWTIME!
40 TIPS INFÖR MÄSSOR!


Taggar: inspiration